جنایات شیمیایی صدام
 
به یاد شهید (دریا قلی)
برای سلامتی روح شهدا صلوات
 
 

جنایات جنگی صدام در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران یکی از فاجعه آمیزترین جنایات جنگی در میان جنگ های یک قرن اخیر است. محمدباقر نیکخواه بهرامی از جمله نویسندگان و پژوهشگران دفاع مقدس است که در دوران دفاع مقدس در مسئولیت های مختلفی از جمله مسئوليت های تبلیغاتی و همچنین مسئولیت مرتبط با پدافند، كشف و خنثي سازي سلاح هاي شيميايي استفاده شده توسط رژيم بعثي عراق فعالیت کرده است.

 

 

او شرح و نوشتن در مورد جنایات جنگی صدام را همواره یکی از وظایف خود قلمداد کرده است و در این زمینه مقاله های بسیاری به رشته تحریر درآورده است. کتاب «گاه شمار حملات شيميايي عراق در هشت سال دفاع مقدس» کتابی است که او چندی پیش توسط انتشارات شکیب منتشر کرد. «جنایات جنگی» کتاب جدید اوست که توسط مركز اسناد و تحقيقات دفاع مقدس از زیر چاپ خارج شده است.

به اعتقاد این پژوهشگر و نویسنده دفاع مقدس، استفاده عراق از این سلاح های علیه ایران وسیع ترین و بی نظیرترین جنگ شیمیایی را رغم زد. حاصل این استفاده، بیش از صد هزار مصدوم و ده هزار شهید است. دولت عراق از این سلاح ها بر علیه مردم مبارز کرد عراق هم استفاده کرد.

وی همچنین بارها به مقصران این فاجعه بزرگ اشاره کرده و نوشته که، جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین قربانی استفاده از سلاح های شیمیایی باید با عزمی راسخ به دنبال معرفی بانیان و حامیان جنایت های رخ داده در جنگ هشت ساله باشد. در راس عاملان این جنایات، کشورهای غربی به ویژه امریکا و انگلیس و فرانسه و هلند قرار دارند.

نوشته های نیکخواه بهرامی به دلیل این که خودش در میان مسئولیت های مختلف مربوط به کشف و خنثی سازی تسلیحات شیمیایی فعال بوده است اهمیت بسیاری دارد. در واقع اگر همه کسانی که در دوران جنگ مسئولیت های مختلف داشته اند عزم این می کردند که از آن ایام و در مورد مسئولیت هایی که داشته اند خاطرات و مطالب خود را بنویسند به تاریخ جنگ و روایت وقایع آن دوران کمک بسیار زیادی می کردند.

حسن کارهای نیکخواه بهرامی این است که روش نگارش کتاب های او به این صورت نیست که با کس دیگری مصاحبه کند و یا اینکه مطالب او توسط فرد دیگری گردآوری شود. دست به قلم بودن کسی که در میان جنگ مسئولیت هایی داشته است حسن بزرگی محسوب و باعث می شود تا بتواند جزئیات بیشتر و دقیق تری را بر روی کاغذ بیاورد.

«جنایات جنگی» در 544 صفحه و 12 فصل منتشر شده است. یکی از ویژگی های آثار این نویسنده دفاع مقدس این است که به مستند بودن و علمی بودن مطالب خود اهمیت زیادی می دهد. به همین علت کتاب اخیر او مثل اثر قبلی، شامل جداول رنگی بسیاری است که داده های آماری بر روی آنها پیاده شده است.

"تاريخچه جنگ هاي شيميايي"، "عوامل شيميايي و كاربرد آنها در جنگ ها، "عراق و دستيابي به سلاح هاي شيميايي"، كاربرد سلاح هاي شيميايي از دوره اشغال تا ورود ايران به خاك عراق"، " بمباران شيميايي در عمليات خيبر و اقدامات ديپلماتيك ايران"، "افزايش حملات شيميايي عراق در عمليات بدر و اقدامات سياسي ايران"، "بمباران گسترده فاو؛ اوج جنگ شيميايي عراق عليه ايران"، "تكرار بمباران شيميايي گسترده در منطقه شلمچه"، "فاجعه شيميايي شلمچه (دولت بعث عليه ملت)"، "حملات شيميايي عراق در مقطع پاياني جنگ"، "برون افتادن راز ها"، " جمع بندي نتايج كليه حملات شيميايي، بررسي كليه مواضع سازمان هاي بين المللي" به ترتيب عناوين فصول دوازده گانه اين كتاب است.

کتاب جنایات جنگی در 544 صفحه و با تیراژ 2000 نسخه و قیمت پنج هزار تومان توسط انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 17 دی 1391برچسب:, :: 17:58 :: توسط : مصطفی احمدی

درباره وبلاگ
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اگر شهدا نبودند شاید ما هم ......... و آدرس defa-shohada.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 126
بازدید کل : 9809
تعداد مطالب : 46
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1